Search
Close this search box.

ملاسما در بارداری، علل و روش های درمان آن

ملاسما نوعی هیپرپیگمانتاسیون است که در زنان به خصوص در دوران بارداری و بعد از آن شایع است. معمولاً به صورت لکه‌های تیره بزرگ روی صورت ظاهر می‌شود، اگرچه سایر قسمت‌های بدن نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. این مقاله به علل ایجاد ملاسما می پردازد و اقداماتی را که می توانید برای کمک به کاهش ظاهر لکه های تیره روی پوست خود انجام دهید، توضیح می دهد.

روش های کاهش ملاسما در بارداری

ملاسما در بارداری چیست؟

ملاسما که با نام کلواسما نیز شناخته می شود، نوعی پرپیگمانتاسیون است که در صورت، به خصوص روی گونه ها، پل بینی، پیشانی و لب بالایی و گاهی در سایر قسمت های بدن که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند ساعد ظاهر می شود.

مردان ممکن است ملاسما را تجربه کنند، اما در زنان بسیار شایع تر است. ملاسما گاهی اوقات می تواند در سایر قسمت های بدن به جز صورت رخ دهد. ملاسما به هیچ وجه مضر نیست، اما زمانی که بسیار قابل توجه باشد می تواند باعث ناراحتی شود.

انواع ملاسما

سه نوع ملاسما وجود دارد:

  • ملاسما اپیدرمی لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون قهوه ای با مرزهای کاملا مشخص است.
  • ملاسما پوستی لایه‌های پوستی عمیق‌تر پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با لکه‌های خاکستری آبی مشخص می‌شود.
  • ملاسما مخلوط (ترکیبی از اپیدرم و پوست) به صورت رنگدانه قهوه ای مایل به خاکستری خود را نشان می دهد.

چه چیزی باعث ملاسما در بارداری می شود؟

ملاسما ناشی از پرپیگمانتاسیون است که زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش سطح استروژن باعث تولید بیش از حد ملانین شود. این همان چیزی است که می تواند باعث ایجاد خط سیاه (خط عمودی پایین شکم) شود و نوک سینه ها، کک و مک و خال تیره تر شود. زنان با پوست تیره‌تر مانند آفریقایی یا آسیایی بیشتر احتمال دارد به آن مبتلا شوند، به خصوص اگر به شدت در معرض نور خورشید قرار بگیرند که می‌تواند شرایط را بدتر کند.

ملانین رنگدانه ای است که رنگ پوست افراد را مشخص می کند و ملاسما به دلیل افزایش تولید ملانین ایجاد می شود. تصور می‌شود که این افزایش در اثر تغییرات در سطح هورمون‌ها، به‌ویژه تغییراتی که در اثر بارداری و داروهای ضدبارداری خوراکی و همچنین نور خورشید ایجاد می‌شود، ایجاد می‌شود.

هورمون ها می توانند ملانوسیت ها (سلول های تولید کننده ملانین) را تحریک کرده و ملاسما را تحریک کنند. بین 10 تا 25 درصد از زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، ملاسما را تجربه می کنند. زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، دچار تغییرات هورمونی مشابهی می شوند که در دوران بارداری رخ می دهد. برخلاف لکه‌های پیری، ملاسما می‌تواند به خودی خود پس از تولد یا در صورت کاهش مصرف استروژن ناپدید شود.

روش های کاهش ملاسما در بارداری

نگرش معقول به محافظت از آفتاب مهمترین قدمی است که می توانید برای کمک به پیشگیری یا کاهش شدت ملاسما بردارید. مدت زمانی را که زیر نور خورشید می گذرانید محدود کنید، در شدیدترین ساعات آن از آفتاب دوری کنید و تا حد امکان از لباس های محافظ و کلاه آفتابی استفاده کنید. اگر شما تمایل ژنتیکی به ملاسما دارید (به عنوان مثال در خانواده شما وجود دارد) یا اگر باردار هستید، قرص یا شکل دیگری از مکمل های هورمونی مصرف می کنید، این امر به ویژه مهم است.

محافظت در برابر آفتاب مهمترین قدمی است که می توانید برای کمک به پیشگیری یا کاهش موارد ملاسما انجام دهید

محافظت در برابر آفتاب فقط برای کسانی که در معرض آفتاب هستند نیست. اشعه خورشید حتی در روزهای ابری نیز بر پوست تأثیر می گذارد، بنابراین از پوست خود محافظت روزانه لازم را انجام دهید. علاوه بر کاهش هایپرپیگمانتاسیون، محافظت موثری در برابر اشعه ماوراء بنفش و UVB (SPF 30) دارند و از ایجاد لکه های رنگدانه اضافی ناشی از آفتاب جلوگیری می کنند. اگر می‌خواهید زمانی را زیر نور خورشید بگذرانید، یک محصول محافظتی با فاکتور بسیار بالا یا با فاکتور ضد آفتاب را انتخاب کنید که مخصوص نوع و وضعیت پوست شما فرموله شده است و آن را مرتباً مجدداً استفاده کنید.

لیزر درمانی می تواند به کاهش ظاهر ملاسما کمک کند. لایه برداری شیمیایی پوست را لایه برداری می کند تا پوست جدید زیر آن آشکار شود

درمان های پوستی مانند لایه برداری شیمیایی و لیزر درمانی می توانند به کاهش ملاسما کمک کنند. ملاسما اپیدرمی ساده‌ترین نوع برای کاهش است، اما به دلیل عمق رنگدانه‌های ملانین در ملاسما پوستی و مخلوط، درمان این انواع سخت‌تر است.

بیشتر بدانید: از بین بردن لک صورت با لیزر

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از یک محلول شیمیایی (مانند AHA) برای لایه برداری پوست (حذف سلول های مرده پوست)، تحریک رشد سلول های جدید پوست و آشکار کردن پوست جدید است.

لیزر درمانی اثر مشابهی دارد، اما از آنجایی که بهترین متخصص پوست و مو در اهواز کنترل بیشتری بر شدت درمان دارد، دقیق‌تر است. درمان‌های لیزری شامل «زاپینگ» نواحی آسیب‌دیده با نور پر انرژی است. ملایم ترین درمان ها روی اپیدرم پوست (لایه سطحی) کار می کنند، در حالی که درمان های شدیدتر می توانند به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ کنند.

متخصصان پوست همچنین ممکن است هیدروکینون را تجویز ویا استفاده کنند که هنوز به عنوان موثرترین عامل موضعی برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون در نظر گرفته می شود. با این حال، فقط برای مدت زمان محدودی می توان از آن استفاده کرد، زیرا مانند سایر اشکال لایه برداری شیمیایی و لیزر درمانی، می تواند پوست را تحریک کند و در واقع باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب، به ویژه در افراد مبتلا به فتوتیپ 3 تا 6 شود (لطفاً به فیتزپاتریک مراجعه کنید. مقیاس فوتوتایپینگ).

محصولات آنتی پیگمنت Eucerin می توانند به افزایش نتایج درمان های پوستی ملاسما کمک کنند

محصولات مراقبت از پوست درمو-آرایشی را می توان روزانه برای کمک به افزایش نتایج درمان های پوستی استفاده کرد. این مجموعه شامل یک کرم روز، یک کرم شب، یک سرم دوتایی و یک اصلاح کننده موضعی لکه برای رفع هایپرپیگمانتاسیون است. کرم های روز رنگی روشن و متوسط ​​همچنین دارای SPF 30 و فیلتر UVA هستند، در حالی که سرم کامل کننده پوست برای تقویت درخشندگی طبیعی پوست شما طراحی شده است. از نظر بالینی و پوستی ثابت شده است که لکه های تیره را کاهش می دهد و از ظهور مجدد آنها جلوگیری می کند. سرم دوگانه اکنون در یک بسته تک محفظه ای عرضه می شود تا کاربرد را حتی آسان تر کند، با همان کارایی ثابت شده در فرمول.

بیشتر بدانید: میکرودرم ابریژن

اطلاعات مهم درباره ملاسما

ملاسما و لکه های پیری بی ضرر هستند. ملانوما (نوعی سرطان پوست) می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر در مورد لکه های رنگدانه خود نگرانی دارید – اگر شکل، اندازه و رنگ آنها تغییر می کند یا اگر خارش می کنند و شروع به خونریزی می کنند – مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

ملاسما یکی از شایع ترین اختلالات هیپرپیگمانتاسیون است که تقریباً 90 درصد آن را زنان، به ویژه آنهایی که پوست تیره تری دارند، تحت تأثیر قرار می دهند. بیشتر روی صورت دیده می شود و به صورت لکه های تیره و لکه هایی با حاشیه های نامنظم ظاهر می شود. هیچ دلیل شناخته شده ای برای ملاسما وجود ندارد، اما با داروهای ضد بارداری خوراکی، بارداری، واکنش های آلرژیک به مواد آرایشی یا داروها، نور خورشید و استعداد ژنتیکی مرتبط است.

سوالات متداول

آیا می توانم از ایجاد ملاسما جلوگیری کنم؟

اگرچه نمی توان به طور کامل از ملاسما پیشگیری کرد، اما اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا حد امکان و استفاده از SPF وسیع الطیف، از سلول های تولید کننده رنگدانه محافظت می کند.

آیا ملاسما به خودی خود ناپدید می شود؟

می تواند. برای بسیاری از افراد، ملاسما یک اختلال مزمن است که در درازمدت با آن دست و پنجه نرم می کند، در حالی که ممکن است پس از یک شعله ور شدن یا مدتی از بین برود.

چرا ملاسما در دوران بارداری بسیار شایع است؟

ملاسما در 15 تا 50 درصد از افراد باردار وجود دارد. افزایش سطح استروژن، پروژسترون و هورمون محرک ملانوسیت باعث افزایش فعالیت ملانوسیت ها می شود که سلول هایی هستند که رنگدانه در پوست ما تولید می کنند. معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ظاهر می شود.

آیا در صورت داشتن ملاسما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست هستم؟

خیر. این اختلال هیپرپیگمانتاسیون خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی دهد. گاهی اوقات سرطان پوست ممکن است شبیه ملاسما باشد، بنابراین بهتر است برای رد تشخیص توسط یک ارائه دهنده ارزیابی شود.

آیا ملاسما درمانی دارد؟

متأسفانه در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد و ملاسما ممکن است سخت باشد. تعیین و از بین بردن علت ملاسما نتایج درمان را تا حد زیادی بهبود می بخشد. روش‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که به بهبود ظاهر ملاسما کمک می‌کند.

اگر ملاسما دارم از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

هر بیمار متفاوت است، اما شایع‌ترین محرک‌های ملاسما شامل درمان‌های هورمونی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید/گرما، لوازم آرایشی و مراقبت‌های پوستی تحریک‌کننده، صابون‌های بسیار معطر، و اپیلاسیون پوست است.

دکتر سعید عاشوری

دکتر سعید عاشوری

دکتر سعید عاشوری دوران تحصیلات عمومی و تخصص پوست خود را در دانشگاه علوم پزشکی اهواز سپری کرده اند، ایشان یکی از جراحان زبده کشور هستند که علاوره بر پوست در زمینه انواع جراحی های زیبایی صورت نظیر جراحی بلفاروپلاستی و همچنین تزریقات ژل، چربی و بوتاکس و ... مهارت ویژه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا